r   e   k   l   a   m   a

Regeneracja sprzęgła CBR F4i

Hurricane F1 PC19 (1987-1988), F1 PC23 (1989-1990), F2 PC25 (1991-1994), F3 PC31 (1995-1996), F3 PC31 (1997-1998), F4 PC35 (1999-2000), F4i PC35 (2001-2006), F Sport PC35 (2001-2002)

Moderatorzy: Majki, maciekx, prezes

Regeneracja sprzęgła CBR F4i

Postautor: denny4 dodano: 08 lut 2019, 22:11

Witam wszystkich !!!

Na wstępie dlaczego się za to zabrałem ?? Booo przy poprawnie wyregulowanej klamce (luz 10 -20 mm) sprzęgło łapało tuż przy końcu (moment przed pełnym odpuszczeniem klamki).Jak się dobrze rozgrzał działało niemal zero - jedynkowo.
Zamówiłem zestaw TRW MSK103 czyli tarcze przekładki i sprężyny.
Rozebrałem moto i wyciągnąłem sprzęgło.
Wynik pomiarów jest taki że przekładki mają po 2mm, tarczki 3,05mm, a sprężyny 45,1mm.
Nowe z pudełka mają tak: przekładki po 2,6mm, tarczki 3,05mm, a sprężyny twardsze 49,6mm.
Wg. serwisówki tarczki są w normie a sprężyny mają limit do 43,4mm niestety nie ma nic o przekładkach i ich grubości. Przekładki nie mają praktycznie żadnych śladów zużycia (bruzd, przebarwień, wyślizganych torów) posiadają ładne nakłucia, nic nie przytarte.
Do tego w tym co wyciągnąłem tarczki są jednakowo szerokie, a w pudełku wszystkie są wąskie oprócz jednej która wygląda jak te wyciągnięte.
KOLEDZY !!!
Co robić z takim stanem rzeczy?? Wymieniać jak leci i się nie zastanawiać czy mam coś w zestawie pomylone i lecieć do sklepu ?? Może szukam przyczyny nie tutaj gdzie trzeba, a sprzęgło wygląda w porządku ??

P.S.
Kosz sprzęgłowy (ten na silniku) ma delikatny luz poprzeczny 1-1,3mm Dodatkowo luz kątowy 2-2,5mm (luz gdzie obracając koszem nie obraca się zębatka z sprężynami przy silniku).
Co o tym myśleć?? Nie jestem fachowcem i nie wiem co dalej robić w tej sytuacji.
Awatar użytkownika
denny4
 
Posty: 26
Rejestracja: 04 cze 2018, 22:43
Sprzęt: CBR F4i

Reklama

Re: Regeneracja sprzęgła CBR F4i

Postautor: maciekx dodano: 09 lut 2019, 15:09

Wszystko wygląda ok ale luzu na koszu raczej nie powinno być. Może się odkrecil? Wykrec cały kosz i sprawdź dokładnie co może być nie tak. Ja miałem taki przypadek że gościowi zniknęło praktycznie całe sprzęgło bo kosz sprzęgłowy się odkrecil po remoncie silnika co robił poprzedni mechanik
mój szatanik gsx-r 1000k5 http://www.honda-cbr.pl/forum/szatan-suzuki-gsx-1000-t14207.html
Awatar użytkownika
maciekx
Moderator
 
Posty: 4140
Rejestracja: 27 maja 2009, 12:37
Lokalizacja: Mrągowo
Sprzęt: GSX-R 1000 k5
GG: 3502659

Re: Regeneracja sprzęgła CBR F4i

Postautor: denny4 dodano: 10 lut 2019, 22:57

To znaczy że przekładki o 0,6mm grubsze na sztuce i tarczki w "negatywie"( zamiast jednej węższej i reszty szerokiej tylko odwrotnie) to jest OK ??
Do łożyska chyba się nie dobiorę bo nie mam klucza żeby wewnętrzny kosz zablokować.
Może ma ktoś stare przekładki na warsztacie i mógłby przemierzyć grubość jaką mają dla porównania ??
Awatar użytkownika
denny4
 
Posty: 26
Rejestracja: 04 cze 2018, 22:43
Sprzęt: CBR F4i

Re: Regeneracja sprzęgła CBR F4i

Postautor: dodek dodano: 12 lut 2019, 00:11

Parametry spreżyn i tarcz masz w fabrycznej tolerancji , czy warto kupować nowe ???
Co do przekładek - jedyna wartosć opisana w serwisówce na ich temat to wypaczenie - tu jest limit 0.3mm ale jeżeli nie widać na nich fioletowych sladów to nie były przegrzane i raczej same z siebie sie nie wytarły i powinny byc ok.
Ten zestaw z TRW to jakiś dziwny jest - 4mm wyższe spreżyny + grubsze przekładki mogą finalnie spowodować sprzegło z kamienia i wymaganą łape pudziana aby to obsługiwać.

Sprawdz czy pierscienie cierne były dobrze założone.
Ogólnie kosz sprzegłowy (duży) powinien mieć luz bo wew siedzi zanitowana spreżyna i to amortyzyje napreżenia, jest on łożyskowany na tulei - ale wątpie że ta tuleja sie zużyła.
zabierak raczej nie powienien mieć luzu jako takiego, co najwyżej może mieć odgniaty jak ktoś strzelał.
Najprawdopodobniej wydaje mi się że ktoś mógł w tym wcześniej grzebać i zle poskładał np te wąskie przekładki cierne + źle włożył 1 tarcze (tę od strony kapy sprzegła) ona ma kolor zielony i powinna wchodzić w inny wypust w koszu.
Ogólnie oblukaj czy kosz nie ma jakiś peknieć,lub skrzywien - czytałem kiedyś na SP o pekających koszach katowanych sprzetach - ale to raczej były juz spektakularne tematy gdzie cały kosz rozłupało na pół.
Na koniec bym zostawił winę oleju - jak był zalany jakimś syfem typu 5100 niezmienianym przez kilka lat to nie dziwie sie wcale że to sprzegło ciągnie i bedzie ciągnąć- ale wystarczy wymiana na GPS 10w50 i to pomaga od razu.

Jc tu masz też filmik z grzebania w f4i - mniej wiecej widać co i jaki powien być prawidłowy luz na klamce bo wiekszośc i tak widzę ma to ustawione byle jak... 6:13 min filmu -taki masz luz na klamce ?
dodek
 
Posty: 408
Rejestracja: 17 lip 2015, 22:17
Sprzęt: f4i

Re: Regeneracja sprzęgła CBR F4i

Postautor: denny4 dodano: 13 lut 2019, 22:16

Też tak myślę o tym zestawie TRW że jest trafiony.
Zastanawiam się czy sprzedawca po 3 miesiącach będzie miał ochotę ze mną rozmawiać.

Kosz ma luz tak jak pisałem wcześniej ale zabierak (ten mały kosz) jest OK żadnych luzów ani poprzecznych ani osiowych. Wpusty w obu koszach są w porządku - lekko wyczuwalne pod palcem wyżłobienia.
Tarczki wszystkie są szerokie, a powinna być jedna wąska, ta pierwsza była poprawnie założona w innym wpuście. Przekładki ostrą krawędzią do silnika. Klamka sprzęgła była wyregulowana tak jak na filmie, identyczny luz.

Nie znalazłem sprężyny reakcyjnej tuż przy dużym koszu za wszystkimi tarczkami (powinna być sprężyna - pierścień oraz podkładka wg. instrukcji serwisowej).

Na zdjęciach widać w jakim stanie są tarczki i przekładki z jednej i drugiej strony.

Co byście zrobili na moim miejscu ??

P.S.
Olej jaki miałem zalany to Castrol Power 1 racing 4T 10W40..... nie wiem czy mógł mieć wpływ na pracę sprzęgła. Wydaje mi się że to dość dobry olej.
Załączniki
IMG_20190213_202601r.jpg
Widok tarcz i przekładek od strony silnika
IMG_20190213_202620r.jpg
Widok w zbliżeniu
IMG_20190213_202639r.jpg
Widok od strony kapy sprzęgła
Awatar użytkownika
denny4
 
Posty: 26
Rejestracja: 04 cze 2018, 22:43
Sprzęt: CBR F4i

Re: Regeneracja sprzęgła CBR F4i

Postautor: dodek dodano: 14 lut 2019, 22:19

Tarcze wygladają jak nowe , przekładki też nie tak źle - ale sprawdz je szczelinomierzem na liniale lub z braku laku nawet na starej szybie - wystarczy przyłożyć przekładke do liniału lub do szyby i wtykać pomiedzy listek szczelinomierza 0,3mm (tyle wynosi limit) - jeżeli w jakimś miejscu gdzie np jest przebarwienie metalu - listek wchodzi - przekładki są zwichrowane.
Tarcze z silnika masz sygnowane kolorami ? fabryczne i ebc takie są

To że brakuje czegoś wyglada na to że ktoś kiedys przy tym grzebał - sprawdz dokładnie latarką i srubokretem czy coś sie nie przykleiło do kosza lub do tarczki( tan niby brakujacy pierscien) bo może faktycznie go masz gdzieś tam - który to jest element na fotkce ponizej ?
Obrazek
dodek
 
Posty: 408
Rejestracja: 17 lip 2015, 22:17
Sprzęt: f4i

Re: Regeneracja sprzęgła CBR F4i

Postautor: denny4 dodano: 16 lut 2019, 17:30

Tak jak widać na zdjęciach wszystkie tarczki są w jednym kolorze i rozmiarze. W tym zestawie TRW też wszystkie są w jednym kolorze.
Na pewno było grzebane bo moto ma ponad 15 lat :)
Na schemacie jest coś takiego jak Friction Spring oraz Spring Seat.
Szukałem tak jak radziłeś ale nigdzie tego nie znalazłem.
Sprawdzałem na innym schemacie chyba z strony sklep honda i tam nie ma tych pierścieni sprężynujących.
Sprawdzałem przekładki i wszystkie są proste może jedna lub dwie z lekkim zwichrowaniem ale w granicach normy.
Już zgłupiałem szczerze mówiąc. Macie jakieś pomysły ??
Chyba poskładam to tak jak było i dziesiąty raz spróbuję wyregulować klamkę.
Awatar użytkownika
denny4
 
Posty: 26
Rejestracja: 04 cze 2018, 22:43
Sprzęt: CBR F4i

Re: Regeneracja sprzęgła CBR F4i

Postautor: Maestroo dodano: 27 lut 2019, 20:03

Witam.
Nie chce zakładać nowego tematu.
Własnie też się biorę za zakup zestawu sprzęgła. Tylko jaki. Nie chce napotkał jakiś problemów przy składaniu że jakiś elementów nie ma bądź nie pasują . Motocykl z roku 2001 f4i.
Do wymiany idzie komplet - sprężyny, tarczki i przekładki.
Pytanie do was moi drodzy jaki zestaw kupić żeby działo to wszystko fabrycznie gładko :-)
A tak na szybko czy dajemy uszczelkę pod pokrywę sprzęgła czy sam sylikon. ??? :-)
Awatar użytkownika
Maestroo
 
Posty: 51
Rejestracja: 08 wrz 2015, 19:34
Lokalizacja: Warszawa
Sprzęt: CBR 600F4

Re: Regeneracja sprzęgła CBR F4i

Postautor: denny4 dodano: 27 lut 2019, 22:20

Żeby działało to wszystko fabrycznie gładko najlepiej zastosować fabryczne podzespoły.
Tak więc tarczki są po 75 zł sztuka. :D
Przekładki po 52zł sztuka. :?
Do tego sprężyny 5* 21zł ;)
No i jak urwie Ci się śruba od mocowania sprężyn to dodatkowo 5*10zł :P
Trochę cierpliwości (około 14 dni) i można składać puzzle. Przy zwykłej jeździe bez strzelania z klamki 40 50 tyś. km z głowy.
Ja kupiłem zestaw TRW (Lukas) MSK103 - dałem 4-stówy i umoczyłem jak wyżej.
Zupełnie co innego w środku, nie wspomnę o 6-ciu sprężynach zamiast 5-ciu.

Uszczelki nie ma przewidzianej. Miałem złożone na sylikon i tak trzeba skleić jak było. Polecam markę Victor Reinz - Reinzosil
Awatar użytkownika
denny4
 
Posty: 26
Rejestracja: 04 cze 2018, 22:43
Sprzęt: CBR F4i

Reklama

Re: Regeneracja sprzęgła CBR F4i

Postautor: dodek dodano: 28 lut 2019, 00:51

Bez przesady porządne tarcze z EBC tyle nie kosztują. A sprzegło jest bardzo wytrzymałe jeżeli ktoś nie katuje widziałem przykład f4i że po ok 320 kkm tarcze były jeszcze w wymiarach serwisowych, 2 przykład DL1000 po ok 480 kkm też sie mieściły w normie. Inna sprawa to kosz sprzęgłowy wew i zew - tego w PL nikt nie wymienia bo cena jest kosmos a to najbardziej bruździ w pracy sprzegła.
Kto jeździł nowym motocyklem z salonu - albo takim co ma nie wiecej niz 2 lata i przejechane 2-3kkm to wie jak aksamitnie potrafi działać sprzegło.
dodek
 
Posty: 408
Rejestracja: 17 lip 2015, 22:17
Sprzęt: f4i

Następna

Wróć do CBR 600F

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 1 gość